Garanti och skötselanvisningar
Allmänna garantivillkor samtliga produkter
Tack för att du valt att köpa en produkt av oss på Utevision Norden AB (tidigare Poolharmoni Norden AB), nedan benämnt Utevision. Under förutsättning att köparen följer monterings- och skötselanvisningar i enlighet med säljarens instruktioner har alla våra produkter två års garanti på eventuella tillverknings- och materialfel från leveransdagen. Delar som bytts ut under garantitiden får inte en ny garanti.
Vi lämnar 2 års garanti på våra varor såvida inget annat angetts.
Produkten skall vara använd med gott omdöme och i normal omfattning. Utevision Norden AB (tidigare Poolharmoni Norden AB) har ensamrätt att bedöma om kunden har använt produkten i enlighet med våra skötselanvisningar eller om kunden varit oaktsam och/eller vårdslös.
Eventuella fel och skador skall anmälas omedelbart efter att det upptäckts för att garantin skall gälla och skador som uppkommer pga att kunden inte upptäckt felet under lång tid (mer än två månader) täcks inte av garantin.
Alla garantier är personliga och alla våra garantier gäller endast den första köparen av produkten. Garantier kan aldrig överlåtas till någon annan privatperson eller juridisk person. För att garanti skall gälla måste även den första köparen vara skriven på adressen där produkten är installerad. Inköpskvittot måste uppvisas som inköpsbevis vid garantianspråk och det kan inte överlåtas. Har man inget kvitto på betald faktura i sitt eget namn har man ingen garanti.
Alla skador till följd av översvämning i pergolan är kundens eget ansvar och kunden kan aldrig reklamera översvämningar tre månader eller senare efter installationsdatumet.
Eventuella skador på elmotorer efter översvämning, tex kortslutning av en elmotor efter översvämning, täcks aldrig av garantin. Utevision säljer inte elinstallation till pergolan och tar inget garantiansvar för elinstallationen. Dvs skador på elektrisk utrustning som uppkommer vid tex kortslutning i elmotorer pga fukt i eldosor, elanslutningar, blixtnedslag eller liknande täcks inte av garantin och måste betalas av kunden eller dess försäkringsbolag. Kostnader för transport, rivning och montage av produkter som innehåller skadade elmotorer täcks alltid av kunden. Dvs har Utevision sålt en motoriserad sidoscreen (sido-gardin) och elmotorn går sönder pga elfel finns ingen garanti. Utevision bedömer vid servicetillfället om motorn har skadats pga elfel eller ej.
Installationsgarantin är två år. Dvs inom två år efter installationstillfället måste kunden reklamera eventuella felaktigheter vid installationstillfället.
Det kan förekomma dropp från lamelltaket eller dräneringsrännor i vissa fall, tex i fogar, vid skyfall och vid väderomslag. Utevision garanterar aldrig en helt vattentät pergola utan dropp.förlänga ¨¨
Konstruktionsgaranti Harmonipergolan
Harmonipergolan, dvs endast pergolan men inga tillbehör omfattas av konstruktionsgaranti, kommer med tio års konstruktionsgaranti och den är personlig och gäller endast den första köparen och kan inte överlåtas. Begreppet konstruktionsgaranti avser här endast att pergolan är korrekt konstruerad och att den garanteras mekaniskt och kan bevara sin bärighet i minst tio år förutsatt att den är korrekt installerad och ej modifierad av kunden. Dvs denna garanti täcker enbart hållbarheten på konstruktionen och innebär att den inte kommer att rosta sönder, kollapsa eller motsvarande på tio år. Konstruktionsgarantin innefattar ingen garanti för slitdelar såsom tex låsringar, den ger ingen garanti på elektronik eller elmotorer (se allmänna garantivillkor ovan) och ingen garanti för skador pga bristande underhåll av tex dräneringen som orsakar översvämning eller andra problem. Konstruktionsgarantin täcker heller inget underhåll som tex rengöring av taklamellerna. Allt underhåll och kostnader för detta och eventuella skador till följd av bristande underhåll är alltid kundens ansvar.
Villkor vid service- och reparationsärende
Vid beställning av service eller undersökning av en produkt som är skadad undersöker Utevision produkten och bedömer huruvida skadan är garantiservice eller ej. Om ärendet inte bedöms vara ett garantiärende kommer Utevision att fakturera en kostnad för undersökningen av produkten samt transporter och demontering. Utevision kommer även att offerera ett pris för reparationen inklusive framkörningsavgift, milersättning och timkostnad för att reparera produkten och byta ut skadade delar. Om kunden inte accepterar offerten kommer Utevision att fakturera sina kostnader för framkörningsavgift, eventuell demontering hos kund, milersättning, felsökning och nedlagd arbetstid i verkstaden. Vägrar kunden att betala för service så förbehåller sig Utevision att behålla produkten i enlighet med lagen om retentionsrätt tills betalning har erhållits från kunden. Är fakturan inte betald inom 3 månader äger Utevision rätt att sälja den skadade produkten och behålla den eventuella ersättningen från försäljningen som en kompensation för sina kostnader. Skadade produkter kan inte lagras på verkstaden eftersom lager är kostsamt och det inte heller finns utrymme för reparationsobjekt på lagret.
Skötselanvisning Harmonipergolan
Det åligger kunden att sköta underhållet på sin pergola och genomförs inte underhållet kan skador uppkomma på pergolan. Dessa skador täcks aldrig av garantin, tex skador pga översvämning av dräneringsrännorna. Utevision förbehåller sig ensamrätt att bedöma om kunden skött sitt underhåll av pergolan eller ej. Följdskador som uppkommer pga översvämning av pergolan täcks aldrig av garantin. Översvämning uppkommer pga bristande rengöring av rännor och dräneringsstolpar och det åligger kunden att kontrollera om det finns mycket löv, barr och annan smuts i rännor och dräneringsstolpar. Vid översvämning skall stolparna först rensas med rensborste, rensvajer eller motsvarande i botten av stolpen. Därefter när vattnet har runnit undan skall kunden inspektera stolpen för att se om där finns eventuella löv/barr-proppar och annat skräp som fallit ned i stolpen. Särskilt bör man rengöra rännorna från skräp under höst och vår när träden vissnar och blommar. Detta skräp kan, beroende på mängd och konsistens, dammsugas upp från toppen av stolpen eller så kan man få ut skräpet i nederkant av stolparna genom att sticka in lämpliga rensverktyg.
OBS: Dräneringen kan inte reklameras senare än tre månader efter installationstillfället. Översvämning beror på att dräneringsvägarna har täppts till. Kunden måste reklamera dräneringen senast tre månader efter installationstillfället, annars finns ingen möjlighet att reklamera dräneringen. Anledningen är att om dräneringen fungerar direkt efter installation när den är ren och nyinstallerad så måste ett stopp i dräneringsvägarna som orsakas av smuts som fallit ned i rännorna och i stolparna. Pergolan måste skötas av kunden och det är alltid kundens ansvar. Det finns ingen möjlighet att göra garantianspråk på dräneringen i efterhand.